Dette betyr nye Google Consent Mode for din bedrift

Den nylig innførte Digital Markets Act (DMA) av EU sikter mot å regulere store online plattformer som "portvoktere", for å fremme rettferdige og åpne digitale markeder. For markedsførere betyr dette både muligheter og utfordringer. Kanskje aller mest sistnevnte, siden digital synlighet blir desto strengere. Plattformene vil bli pålagt å følge spesifikke "gjøre"-/"ikke gjøre"-regler som kan påvirke hvordan bedrifter engasjerer seg med forbrukere online. Som markedsfører i et digitalt landskap, må du tilpasse deg strengere reguleringer for å beskytte forbrukernes valg og fremme rettferdig konkurranse. Dette lover godt for forbrukere, da det gir et mer transparent og forbrukervennlig digitalt marked i Europa. Samtidig betyr det mer arbeid for deg som annonsør, da disse reglene krever ytterligere teknisk oppsett og endrede strategier.

Nytt påbud om personvern har frist 1. mars

Kort forklart, trenger du å oppdatere hvordan nettsiden din håndterer et samtykke ved besøk. Det holder ikke lengre å bare ha en pop-up med “aksepter” eller “ikke aksepter”. Allerede fra 1. mars må du også teknisk legge til rette for hva som faktisk håndteres og samles inn av data på et mer detaljert nivå.

Google har løst dette ved å lansere Consent Mode v2, som gir bedrifter muligheten til å segmentere hva som blir samlet inn av data. Selve oppsetter gjennomføres via Google Tag Manager, og legger opp til individuell tracking av consent-typer:

  • analytics_storage

  • ad_storage

  • functionality_storage

  • personalization_storage

  • security_storage

  • wait_for_update

  • ad_personalization

  • ad_user_data

Trenger du hjelp?

Dersom du ikke enda har lagt opp til Consent Mode v2, er tiden inne nå. Før 1. mars må dette være på plass. Falk Media har allerede hjulpet flere bedrifter med å gjennomføre de nødvendige endringene, og har satt av tid fremover til å hjelpe flere. Fastpris på dette vil være kr. 10.000,- (eks. mva.), pluss eventuell lisens for nødvendig Cookie Management Platform.

Avtal et møte med oss her:

Forrige
Forrige

Hvis du var en fisk, ville du spist sluken?

Neste
Neste

Endringer i LinkedIn-markedsføring